Slotpresentatie uitkomsten onderzoek 100% recreatie

Nieuws
een bord met gekleurde kleine taartjes

“Hoe toegankelijk is de recreatiebranche voor mensen met een visuele of motorische beperking?” Deze vraag stond centraal in het onderzoek ‘100% recreatie’ dat Stichting Accessibility uitvoerde onder 10 gerenommeerde bedrijven uit de recreatiebranche. Tijdens een feestelijke slotbijeenkomst presenteerde Accessibility de resultaten aan vertegenwoordigers uit de branche, ervaringsdeskundigen, mensen van financier Bartiméus Fonds en collega’s.

Toegevoegde waarde gebruikersonderzoek

“Goed onderzoek naar toegankelijkheid bestaat uit een technische scan én een gebruikersonderzoek. Deze twee hebben we nu voor het eerst gecombineerd en dat blijkt een goede zet. Het leidt tot een meer onderbouwing van onze adviezen en betere keuzes voor juiste oplossingen.”, aldus projectleider Jan Jaap Slobbe. Gebruikersonderzoeker Margo van Muiswinkel vulde aan: “We hebben ontdekt dat de toegevoegde waarde van een gebruikersonderzoek groot is.” Verschillende aanwezige ervaringsdeskundigen gaven voorbeelden van waar ze tegenaan liepen bij het bezoeken van de locaties. Zo vertelde iemand in een rolstoel dat hij zijn pincode hardop moest uitspreken zodat een medewerker die voor hem kon intoetsen, omdat hij niet bij het pinapparaat kon. Geen prettige situatie en iemand anders verwoordde het treffend: “Er valt echt nog heel veel winst te behalen.”

Ook expert toegankelijkheid Rob Verberne bevestigde in zijn presentatie dat er nog veel dingen beter kunnen. Hij nam de toehoorders mee op de klantreis en gaf allerlei voorbeelden van waar een locatie op kan letten als het gaat om toegankelijkheid. “Je hoeft niet altijd grote ingrepen te doen om de ervaring van een bezoeker te verbeteren. Een mobiel pinapparaat of eentje met een lang kronkelsnoer is bijvoorbeeld snel geregeld en maakt voor de bezoeker in een rolstoel een groot verschil.”

Dagje uit begint op de website

Onderzoeker Anouk Butterlin presenteerde een tweede belangrijk inzicht: een dagje uit begint online. “Mensen bereiden zich voor op hun dagje uit, door de website van de locatie uitgebreid te bekijken. Naast het online kopen van een toegangskaartje, oriënteren ze zich op hoe toegankelijk de locatie is. Welke attractie kunnen ze wel of niet in, hoe zit het met toiletten, zijn er geleidelijnen, enzovoort.” Ook hier hoef je niet altijd een forse investering te doen om de ervaring van de gebruiker te verbeteren. “Mensen met een beperking zoeken vaak op het woord ‘toegankelijkheid’. Stop daarom de informatie over toegankelijkheid niet weg in de veelgestelde vragen, maar maak er een menu-item van.”

Webinar

Slobbe kondigde aan dat Accessibility op 18 april van 10 tot 11 uur een webinar organiseert om dieper in te kunnen gaan op alle geleerde lessen. Geïnteresseerden kunnen een mail sturen naar info@accessibility.nl om zich aan te melden.

Contact

Portret Jan Jaap Slobbe

Ook jouw organisatie voor iedereen digitaal en fysiek toegankelijk maken?

Jan Jaap Slobbe

Statusbericht

Helaas is ons contactformulier tijdelijk niet te gebruiken. We zijn wel te bereiken via info@accessibility.nl en 030 - 239 82 70.