De recreatiebranche werkt aan haar toegankelijkheid
Tien toonaangevende bedrijven in de recreatiebranche hebben onlangs samen met Accessibility onderzocht in hoeverre hun locatie ook toegankelijk is voor mensen met een (visuele of fysieke) beperking. Uit deze onderzoeken is gebleken dat zij redelijk toegankelijk zijn voor mensen met een visuele of fysieke beperking. Tegelijk zijn er ook genoeg kansen om de ervaring van de bezoekers te verbeteren.
Rob Verberne, expert op het gebied van toegankelijkheid: “Over het algemeen zien we dat bedrijven nog winst kunnen boeken als het gaat om bijvoorbeeld verlichting, contrasten, zicht vanuit rolstoelpositie, aangepaste toiletten en een toegankelijkere website. Bij de meeste bedrijven staat de GeoTag in GoogleMaps niet bij de ingang en bij het personeel zou meer bewustwording kunnen worden gecreëerd.”
Opzet onderzoek
Het onderzoek dat is uitgevoerd bij pretparken, dierentuinen, musea, theaters, natuurparken en vakantieparken, bestond uit een gebruikersonderzoek en een technische scan. Verberne: “Het is belangrijk om niet alleen naar de technische aspecten van toegankelijkheid te kijken, maar juist de ervaring en beleving van de doelgroep mee te nemen. Alle inzichten verwerken we in een adviesrapport en bespreken we met de betreffende locatie.”
Burgers’ Zoo Arnhem
De onderzoekers hebben in september vorig jaar (2022) de toegankelijkheid bij Burgers’ Zoo onderzocht. Sandra Brandts van Burgers’ Zoo vertelt hierover: “We vinden het belangrijk dat ook mensen met een beperking volop kunnen genieten van een dagje dierentuin. Daarom hebben we met Accessibility naar onze toegankelijkheid gekeken. Zo kunnen we leren waar we nog kunnen verbeteren. Ik ben blij met het advies en plan met aanbevelingen, want het geeft aan dat we op de goede weg zitten, maar dat er ook een paar concrete verbeterpunten zijn. Het eerste waar we de komende tijd mee aan de slag gaan, is onder andere het plaatsen van extra armleuningen en het extra markeren van afstapjes.”
Inclusieve Samenleving
In Nederland hebben ruim 400.000 mensen een visuele beperking en 900.000 mensen hebben een motorische functiebeperking. Zij maken bijvoorbeeld gebruik van een rolstoel of rollator. Accessibility streeft naar een inclusieve samenleving, waarin alle mensen gelijkwaardig kunnen meedoen. Verberne: “Bedrijven denken vaak dat het duur of ingewikkeld is om hun locatie toegankelijk te maken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er zijn genoeg kleine, relatief goedkope, aanpassingen die je kunt doen om te zorgen dat iedereen een plezierige dag beleeft. Wij geven hele praktische aanbevelingen die vaak direct toepasbaar zijn. En daarmee maken we een dagje uit een fijne beleving voor iedereen.”
Gratis Webinar
In het voorjaar organiseert Accessibility een gratis webinar over toegankelijkheid in de recreatiebranche. De opgedane kennis zal worden gedeeld met ondernemers. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden om hierover op te hoogte te blijven via rverberne@accessibility.nl
De onderzoeken zijn uitgevoerd door Accessibility, onderdeel van Bartiméus, en mede mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds.