Wat betekent toegankelijkheid voor jouw organisatie?
Als organisatie wil je gastvrij zijn. Voor iedereen. Je wilt dat bezoekers of klanten een goede ervaring hebben als ze jou bezoeken. Daarom werk je continu aan het verbeteren van je website, producten, gebouw of de openbare ruimte. Je werkt met persona’s en tevredenheidsonderzoeken, haalt de beste experts in huis voor het ontwerp van je website en verdiept je in de laatste inzichten op het gebied van inrichting, verlichting en bouw. Maar ben jij je ook bewust van mensen die op een andere manier gebruikmaken van jouw diensten?
Eén op de vijf mensen in Nederland heeft een beperking. Zij maken net zo goed gebruik van allerlei diensten alleen op een andere wijze. Denk bijvoorbeeld aan iemand die jouw website gebruikt met spraaksoftware. Of een bezoeker in een rolstoel of iemand die moeite heeft met taal en horen. Voor deze mensen zijn veel websites, locaties en voorzieningen niet gebruiksvriendelijk en/of toegankelijk. Zonde! Niet alleen voor de gebruiker, maar ook voor jouw organisatie. Hiermee bereik jij uiteindelijk minder bezoekers of klanten én hebben deze bezoekers een negatieve klantervaring.
Toegankelijk voor iedereen
Een toegankelijk ontworpen product of dienst maakt dat meer mensen hiervan gebruik kunnen maken. De omgeving is zo ontworpen en gebouwd dat het te gebruiken is door iedereen. Een website kan bijvoorbeeld ook door middel van een toetsenbord worden bediend in plaats van alleen met de muis. Een gebouw kan lopend maar ook met een hulpmiddel worden betreden. En een oversteekplaats is voor iedereen veilig, dus ook voor iemand die niet kan horen of zien. Toegankelijke producten en diensten zijn voor iedereen - met of zonder beperking - zelfstandig te gebruiken.
Lees meer over digitale toegankelijkheid
Lees meer over fysieke toegankelijkheid
Of iemand gebruik kán maken van een product bepaalt niet direct of iemand er ook gebruik van zál maken. Een technisch toegankelijke website kan tegelijk niet gebruiksvriendelijk zijn. Bijvoorbeeld omdat de teksten te moeilijk zijn of het ontwerp niet logisch is. De beste manier om dit te ontdekken is door eindgebruikers en ervaringsdeskundigen in dit proces te betrekken.
Lees meer over gebruikersonderzoek
Ideaal is een toegankelijke én gebruiksvriendelijke omgeving. Inclusief ontwerpen is hierin de sleutel. Door gebruiksvriendelijkheid te combineren met toegankelijkheid zorg jij dat jouw product, dienst of locatie gebruikt wordt én bruikbaar is! Ontwerpen met én voor eindgebruikers dus.