4 redenen om gebruikersonderzoek te doen met mensen met een taalbeperking
‘Wat is de toegevoegde waarde van een gebruikersonderzoek met mensen met een taalbeperking? Als we op taalniveau B1 schrijven, dan zit het toch wel goed?’. Er zijn zeker vier redenen waarom een onderzoek mét deze doelgroep zo waardevol is.
Bepalen wanneer iets te veel of te ingewikkelde informatie is
Iemand zonder taalbeperking kan controleren of woorden op B1-niveau zijn. Echter is het voor hen moeilijk om in te schatten wanneer iets te veel informatie is of wanneer de informatie te ingewikkeld wordt. Terwijl dat juist de momenten zijn waarop mensen met een taalbeperking afhaken. Deze mensen kunnen dit zelf goed aangeven, zodat jij er rekening mee kunt houden.
Rekening houden met de context
Een tekst op B1-niveau met makkelijke woorden, korte zinnen en een logische structuur betekent nog niet dat die tekst ook begrijpelijk, relevant en vindbaar is. Dat ligt aan de omstandigheden waarin mensen lezen. Gaat de tekst bijvoorbeeld over een onderwerp waar de lezer bekend mee is? Beantwoord je wel de vragen die de lezer heeft? Staat de informatie op een logische plek? Is de lay-out overzichtelijk en gestructureerd? En wordt de tekst niet overschaduwd door andere informatie, zoals cross-selling? Er speelt dus meer mee dan alleen de leesbaarheid van de tekst. Tijdens een gebruikersonderzoek valt snel op waar mensen met een taalbeperking tegenaan lopen.
Vaststellen waar knelpunten zitten in de navigatie
Naast lezen hebben mensen met een taalbeperking vaak ook moeite met overzicht en verbanden leggen. Deze combinatie kan ervoor zorgen dat zij jouw product of dienst minder goed begrijpen. De juiste informatie vinden wordt daardoor moeilijker. De oorzaken hiervan lopen uiteen. Veelvoorkomende problemen zijn incoherente woordkeuzes, te veel informatie, weinig zichtbare structuur of onvoorspelbare lay-outs. Tijdens een gebruikersonderzoek kom je erachter waar knelpunten zitten en waar mensen met een taalbeperking informatie verwachten.
Vergroten van het bewustzijn
Door naast de eindgebruiker te zitten, zie je hoe een website of andere informatiebron die lastig te begrijpen is een eindgebruiker kan frustreren. Deze ervaring wakkert het bewustzijn aan om in jouw organisatie consequent aan de slag te gaan met begrijpelijke taal.
Een gebruikersonderzoek met een gevarieerde groep ervaringsdeskundigen, waaronder mensen met een taalbeperking, heeft veel toegevoegde waarde voor het maken van keuzes en het inrichten of ontwerpen van jouw product of dienst.
Vier aandachtspunten voor een gedegen gebruikersonderzoek
Ga je aan de slag met gebruikersonderzoek? Houd dan rekening met deze 4 praktische tips wanneer ook mensen met een taalbeperking als ervaringsdeskundigen deelnemen:
Vraag niet te veel
Het is verleidelijk om veel te willen testen. Deelname aan gebruikersonderzoek is vermoeiend, zeker voor iemand met een taalbeperking. Ruim tijd in voor pauzes en verwacht niet meer dan een uur effectieve onderzoekstijd. Tip: maak je onderzoeksscript niet te lang.
Herhaal vaak
Omdat gebruikersonderzoek vaak veel vraagt van een ervaringsdeskundige is het prettig om veel te herhalen. Dit zorgt ervoor dat het onderzoek makkelijk te volgen is en zoveel mogelijk aandacht kan gaan naar de evaluatie van jouw product of dienst.
Biedt een alternatief als vervoer een uitdaging is
Sommige mensen met een taalbeperking kunnen of durven niet zelfstandig naar de onderzoekslocatie te komen. Bied in dat geval een alternatief. Je kan bijvoorbeeld een aantal deelnemers ophalen bij een voor hen bekend punt, zoals het Centraal Station. Of doe het onderzoek bij mensen thuis. Dit kost tijd, maar op deze manier kun je wel meer mensen bereiken.
Werk samen om deelnemers te vinden
Het vinden van de juiste deelnemers kan lastig zijn. Gelukkig kun je hulp vragen bij Stichting Lezen en Schrijven, ABC, Vereniging Impuls & Woortblind en OnderAnderen. Kijk op hun website om te zien wat ze voor je kunnen betekenen.
Wil je ook aan de slag met gebruikersonderzoek?
Wil je zelf ook een gebruikersonderzoek doen met mensen met een taalbeperking? Neem vrijblijvend contact op met ons via info@accessibility.nl. We kunnen je helpen bij het uitvoeren van een gebruikersonderzoek of jouw collega(‘s) of team opleiden om zelf gebruikersonderzoek te doen.
Wil je eerst nog wat meer weten over gebruikersonderzoek met mensen met een taalbeperking of probeer je gebruikersonderzoek bespreekbaar te maken in jouw organisatie? Lees dan ook eens ons artikel over de toegevoegde waarde van gebruikersonderzoek met mensen met een taalbeperking.