Wat is een e-handelsdienst?

een vrouw houdt een tablet vast waarop de website van een webwinkel openstaat bij de pagina met fruit

Doet jouw bedrijf online zaken met consumenten? Dan lever je een e-handelsdienst en grote kans dat je vanaf 28 juni 2025 moet voldoen aan nieuwe Europese regelgeving, de EAA. 

Wat is een e-handelsdienst?

Een e-handelsdienst is een dienst die de leverancier online levert en die gericht is op het afsluiten van een overeenkomst. Dus diensten die via websites of apps worden aangeboden en leiden tot een aankoop, een reservering of andere overeenkomst tussen leverancier en consument. Deze regels gelden niet voor b2b-diensten.

Voorbeelden van e-handelsdiensten

  • Online reserveringen, bijvoorbeeld een hotelovernachting boeken, restaurant reserveren of een vakantiehuis boeken
  • Verkoop van artikelen via website of app, webshops
  • Verkoop van tickets, bijvoorbeeld voor een voorstelling, museum, attractiepark of festival
  • Afsluiten van een verzekering
  • Andere overeenkomsten zoals lidmaatschappen van bibliotheek of sportschool en abonnement op tijdschrift

Algemene eisen aan toegankelijkheid

Om te voldoen aan de EAA moet een e-handelsdienst zo geleverd worden dat deze door iedereen, dus ook mensen met een beperking, zo zelfstandig mogelijk kan worden ontvangen. Dit betekent:

  1. De dienst moet worden geleverd via een toegankelijke website of app. Hou hiervoor de WCAG-richtlijnen aan.
  2. De dienstverlening moet voldoen aan regels voor informatievoorziening: je moet ervoor zorgen dat de informatie over jouw dienst op een toegankelijke manier beschikbaar wordt gesteld voor de klant 
  3. Als je klanten ondersteuning biedt zoals via een helpdesk, persoonlijk advies of andere technische ondersteuning, dan moet deze communicatie (desnoods met behulp van hulptechnologie) toegankelijk worden aangeboden
  4. Bij de verkoop van producten, moet je informatie geven over de toegankelijkheid van de producten die je aanbiedt.
  5. De aankoop en betaling van het artikel dat je verkoopt, moet via een veilige en toegankelijke werkwijze kunnen worden uitgevoerd.

Specifieke eisen aan e-handelsdiensten

Het zorgen voor toegankelijkheid gaat verder dan alleen een toegankelijke webshop. Het omvat veel meer:

  • Een klant moet digitaal kunnen ondertekenen, en dit proces moet waarneembaar, makkelijk te bedienen, begrijpelijk en robuust zijn. 
  • Identificatiemethoden (zoals inloggen of betalen) moeten waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust zijn
  • Betalingsdiensten (zoals iDEAL, PayPal, Klarna, creditcards en cadeaubonnen ) moeten waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust zijn
  • Als je een dienst aanbiedt waarin iemand zich moet identificeren, een beveiligingsproces moet doorlopen (met bijv. een CAPTCHA of tweestaps-verificatie), of iets moet betalen, dan moeten die functies ook waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust zijn. 
  • Als jij een product in jouw webshop aanbiedt waarvan ook toegankelijkheidsinformatie beschikbaar is, dan moet je deze informatie ook delen met jouw webshopbezoeker
  • Lees hier meer over wat wordt bedoeld met waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust

Meer informatie

Voldoet jouw dienst al aan de EAA? Wil je weten wat de EAA voor jouw bedrijf betekent? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag op weg!

 

Ga naar het startpunt met alle informatie over de EAA

 

Contact

Portret Jan Jaap Slobbe

Ook jouw diensten voor iedereen toegankelijk?

Wil je meer weten over de EAA en de impact ervan voor jouw diensten? Neem gerust contact op!

Jan Jaap Slobbe