Wat is een e-handelsdienst?

een vrouw houdt een tablet vast waarop de website van een webwinkel openstaat bij de pagina met fruit

Doet jouw bedrijf online zaken met consumenten? Dan lever je een e-handelsdienst en grote kans dat je vanaf 28 juni 2025 moet voldoen aan nieuwe Europese regelgeving, de EAA. 

Wat is een e-handelsdienst?

Een e-handelsdienst is een dienst die de leverancier online levert en die gericht is op het afsluiten van een overeenkomst. Dus diensten die via websites of apps worden aangeboden en leiden tot een aankoop, een reservering of andere overeenkomst tussen leverancier en consument. Deze regels gelden niet voor b2b-diensten.

Voorbeelden van e-handelsdiensten

  • online reserveringen, bijvoorbeeld een hotelovernachting boeken, restaurant reserveren of een vakantiehuis boeken
  • verkoop van artikelen via een webshop op een website of in een app
  • verkoop van tickets, bijvoorbeeld voor een voorstelling, museum, attractiepark of festival
  • afsluiten van een verzekering
  • andere overeenkomsten zoals lidmaatschappen van bibliotheek of sportschool en abonnement op tijdschrift

Algemene eisen aan toegankelijkheid

Om te voldoen aan de EAA moet een e-handelsdienst zo geleverd worden dat deze door iedereen, dus ook mensen met een beperking, zo zelfstandig mogelijk kan worden ontvangen. Dit betekent:

  1. de dienst moet worden geleverd via een toegankelijke website of app. Hou hiervoor de WCAG-richtlijnen aan
  2. je moet ervoor zorgen dat de informatie over jouw dienst op een toegankelijke manier beschikbaar wordt gesteld aan de klant 
  3. als je klanten ondersteuning biedt via bijvoorbeeld een helpdesk of persoonlijk advies, dan moet deze communicatie toegankelijk worden aangeboden
  4. bij de verkoop van producten, moet je informatie geven over de toegankelijkheid van de producten die je aanbiedt
  5. de aankoop en betaling van het artikel dat je verkoopt, moet via een veilige en toegankelijke werkwijze kunnen worden uitgevoerd
  6. de overeenkomsten of facturen moeten toegankelijk worden opgeleverd

Specifieke eisen aan e-handelsdiensten

Toegankelijkheid omvat meer dan alleen een toegankelijke webshop. Elke klant moet zich digitaal kunnen legitimeren, ondertekenen en betalen. De systemen om dit uit te voeren moeten waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust zijn.

Meer informatie

Voldoet jouw dienst al aan de EAA? Wil je weten wat logische stappen zijn om nu te gaan zetten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag op weg!

 

Ga naar het startpunt met alle informatie over de EAA

 

Contact

Portret Jan Jaap Slobbe

Ook jouw diensten voor iedereen toegankelijk?

Wil je meer weten over de EAA en de impact ervan voor jouw diensten? Neem gerust contact op!

Jan Jaap Slobbe