Voor deze diensten geldt de EAA

diverse icoontjes van apps zweven boven een telefoon

De nieuwe Europese wet met toegankelijkheidseisen, de European Accessibility Act (EAA) geldt voor zes categorieën diensten. Hieronder vindt je per categorie een beschrijving en voorbeelden.

E-handelsdiensten 

Als jij online een dienst verleent aan een consument met het oog om tot een overeenkomst te komen, dan biedt je een e-handelsdienst. Denk hierbij aan:

  • het maken van een reservering of het doen van een bestelling
  • het kopen van een toegangsbewijs voor een museum, pretpark of evenement
  • het kopen van een artikel in een webshop
  • het afsluiten van een verzekering
  • het sluiten van een overeenkomst met een provider of energieleverancier

Kortom, (koop)overeenkomsten die je via website of app afsluit met consumenten moeten voldoen aan de toegankelijkheidsvoorschriften van de EAA

In de Nederlandse wettekst wordt het begrip ‘e-handelsdienst’ gebruikt en niet ‘e-commerce’. Dit komt omdat je bij ‘e-commerce’ misschien alleen aan handel via webshops denkt, maar uit bovenstaande voorbeelden blijkt wel dat het meer is dan dat. Meer weten, lees dan hier meer over wat volgens de EAA een e-handelsdienst is en welke specifieke eisen ervoor gelden.

Diensten die toegang geven tot audiovisuele mediadiensten

Het gaat hierbij om alle diensten die televisie kijken en het streamen van programma's en films mogelijk maken. Denk aan publieke- en commerciële omroepen en streamingsdiensten.

Bankdiensten

Het gaat hier om diensten die banken of andere financiële instellingen leveren aan consumenten bij:

  • betaalrekeningen
  • hypotheken
  • beleggingen
  • kredietovereenkomsten

Elektronische communicatiediensten

Alle telecommunicatiediensten die aan consumenten worden geleverd moeten voldoen aan toegankelijkheidseisen. Dan gaat het om diensten die geleverd worden ten behoeve van: 

  • bellen
  • mailen
  • internet
  • Berichtendiensten, zoals WhatsApp en SMS
  • Sociale media kanalen (bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Instagram)
  • Digitale vergaderkanalen (bijvoorbeeld Zoom, Teams)

Dus het gaat om bijvoorbeeld telecomaanbieders, Internet Service Providers en VoIP Providers.

E-books

De richtlijnen gaan over e-boeken, e-readers en voor software (websites en apps) voor het lezen van digitale boeken.

Onderdelen van personenvervoer 

De volgende onderdelen van personenvervoer (via bus, tram, metro, trein, boot) moeten toegankelijk zijn:

  • (realtime) reisinformatie: dienstregeling, vertragingen, voorzieningen die buiten werking zijn, etc.
  • online tickets kopen
  • tickets, (bevestigings)mails en andere communicatie 
  • informatie over de toegankelijkheid van de gebruikte voertuigen, de omgeving waarin dit vervoer wordt aangeboden (denk aan bus- en treinstations) en welke assistentie er is voor personen met een beperking.

NB de EAA wordt niet toegepast op terminals die geïnstalleerd zijn in het vervoersmiddel 

LET OP: ook de producten die nodig zijn om deze diensten te leveren moeten aan toegankelijkheidseisen voldoen. 

Denk hierbij aan: 

  • modems
  • telefoons
  • settopboxen en hun toebehoren
  • geldautomaten
  • pinapparaten
  • interactieve zelfbedieningsterminals in trein- en busstations, zoals ticket- en incheckautomaten.
  • computerapparatuur
  • tablets
  • e-readers
  • bijbehorende software

Concreet:

  • de gebruikersinterface moet aan bepaalde eisen voldoen
  • het product moet specifieke functionaliteiten bevatten zodat het ook daadwerkelijk door iedereen gebruikt kan worden
  • de informatie op het product (etiketten, instructies en waarschuwingen ), verpakking en handleiding moet voldoen aan gedetailleerde voorschriften, zodat die informatie door iedere gebruiker kan worden gelezen en kan worden begrepen

Lees hier, in de bijlage van de wet, de algemene toegankelijkheidsvoorschriften die voor bovengenoemde producten gelden.

Uitzonderingen

Lever je één van de bovenstaande diensten, dan moet deze vanaf 28 juni 2025 toegankelijk worden aangeboden volgens de voorschriften van de EAA.

Er zijn uitzonderingen: bedrijven die bovengenoemde diensten leveren en minder dan 10 medewerkers en een omzet van minder dan 2 miljoen euro per jaar hebben, hoeven niet aan de EAA te voldoen.

Wanneer deze diensten op locatie worden geleverd (bijvoorbeeld: winkel, bank), dan moet de locatie ook toegankelijk zijn en voldoen aan het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Dit betekent dat je locatie moet voldoen aan de daarin gestelde eisen van een toegankelijke entree, wachtruimte, toiletten en routegeleiding in het gebouw, etcetera.  

Wat betreft de producten die nodig zijn om bovengenoemde diensten te leveren geldt: gebruik je als ondernemer al voor 28 juni 2025 één van de bovenstaande producten, dan kun je die blijven gebruiken tot het einde van de levensduur (maximaal 20 jaar). Ben je een leverancier of distributeur van één van deze producten? Dan mag je na 28 juni 2025 geen ontoegankelijke versies van het product meer verkopen.

Meer informatie

Voldoet jouw dienst al aan de EAA? Wil je weten wat logische stappen zijn om nu te gaan zetten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag op weg!

 

Ga naar het startpunt met alle informatie over de EAA

Contact

Portret Jan Jaap Slobbe

Ook jouw diensten voor iedereen toegankelijk?

Wil je meer weten over de EAA en de impact ervan voor jouw diensten? Neem gerust contact op!

Jan Jaap Slobbe