Kennismaking digitale toegankelijkheid
Een kwart van de Nederlanders heeft moeite met het gebruiken van websites of een app vanwege een beperking of door gebreken van het ouder worden. Denk aan mensen die blind zijn, slechtziend of kleurenblind zijn of doof of slechthorend zijn. Maar ook mensen die motorisch beperkt zijn of cognitieve beperkingen ondervinden zoals een licht verstandelijke beperking of autistisch of dyslectisch of laaggeletterd zijn. En niet te vergeten de toenemende groep 65 plussers. Net als voor iedereen is ook voor hen toegang tot de online wereld belangrijk en soms nog belangrijker.
Het MKB digitaal toegankelijk!
Marco, blind, vertelt wat digitale toegankelijkheid voor hem betekent.
Digitale toegankelijkheid is niet geheel vrijblijvend
Als ondernemer wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen jouw dienst of product online kunnen vinden en kopen. Hoe meer mensen je website kunnen vinden en bedienen hoe beter. Sterker nog, dat iedereen jouw website kan gebruiken is niet geheel vrijblijvend, het is ook wettelijk zo bepaald. Voor ondernemers is met name de Europese wet die in 2019 tot stand is gekomen van belang: European Accessibility Act. Maar er is nog meer wet- en regelgeving over toegankelijkheid.
Kennismaken met digitale toegankelijkheid
Voor wie maak je de website toegankelijk?
Als de richtlijnen toepast op je website wordt het uiteindelijk voor iedereen een beter bruikbare website. Maar het is goed je een beeld te vormen voor wie dit echt noodzakelijk is, zodat zij op jouw website kunnen navigeren en een klant kunnen worden. Er zijn verschillende wijzen hoe je meer inzicht kan krijgen in de doelgroep.
Onder de knop 'Persona's: alle beperkingen kort uitgelicht' vind je een toelichting per beperking met de informatie welke specifieke wensen (eisen) er nodig zijn zodat mensen met deze beperking jouw website kunnen bezoeken.
Onder de knop 'Simulatoren van beperkingen' leer je hoe jijzelf in de huid van iemand met een bepaalde beperking kan kruipen. Zo ervaar je zelf hoe lastig het is als bijvoorbeeld een stuk van je gezichtsveld wordt ingenomen door 'vlekjes' of dat een trillende hand je belemmert een knop aan te klikken met je muis.
Echt duidelijk krijgen voor wie je het doet wordt met gebruikersonderzoek helder: hoe reageert een bezoeker met een visuele beperking op jouw site? Zo'n onderzoek geeft vaak hele heldere inzichten maar kan er ook confronterend zijn als iemand bijvoorbeeld niet verder komt.