Meldpunt ontoegankelijke apps en websites
Er wordt verwacht dat men steeds meer taken uitvoert via apps en websites. Dit kan zijn voor communicatie met de overheid, als ook reserveringen maken of online producten of diensten kopen. Helaas blijken de meeste apps en websites niet toegankelijk te zijn voor mensen met een beperking. Hierdoor kan een grote groep mensen niet zelfstandig hun zaken regelen of gewenste informatie verkrijgen.
Stichting Appt en Stichting Accessibility hebben in 2021 het initiatief genomen voor de gratis app Ontoegankelijk. Alleen al in Q4 waren er al ongeveer 150 meldingen gedaan door bijna 100 gebruikers en dit cijfer is de afgelopen maanden alleen nog maar gestegen.
Het is van belang dat het voor ontwikkelaars duidelijk wordt waarom niet iedereen gebruik kan maken van hun app of website. Dit bewustzijn wordt het best gecreëerd door gebruikers van apps en websites zoals jij. Door een melding te maken van problemen van ontoegankelijke apps of websites kan een team van experts dit met betreffende organisaties opvolgen.
Het succes van de app Ontoegankelijk zit hem in de combinatie van de ervaring van gebruikers en de kennis van toegankelijkheidsexperts die de meldingen opvolgen. Het toevoegen van inzichten en kennis hoe fouten opgelost kunnen worden zorgen sneller voor verandering.
Het meldpunt is van iedereen, voor iedereen. Samen kunnen we een verschil maken door te zorgen dat de wereld melding voor melding meer toegankelijk wordt.
Je kunt de app Ontoegankelijk gratis downloaden via de App Store of Google Play. Meer informatie kun je op de website Ontoegankelijk.nl vinden of stuur een email naar info@ontoegankelijk.nl.
Zie ook
-
Enquête Platform digitale toegankelijkheid
NieuwsDigitale omgeving -
Op weg naar inclusiever gebruikersonderzoek
NieuwsGebruikersonderzoek -
Toegankelijkheid websites in vrijetijdsbranche?
NieuwsDigitale omgeving