Inclusieve eetbare kunst experience
Accessibility werkt samen aan het unieke kunstproject The Blind Spot dat van 7 – 18 augustus te zien zal zijn in het Centraal Museum in Utrecht.
Kunstenaar Jasper Udink ten Cate en Experience Designer Jeroen Prins hebben een 4D kunstbeleving ontwikkeld van twee replica’s van echte Hollandse Meesters voor bezoekers die kunnen zien én bezoekers die visueel beperkt zijn. Het onderstreept het onderwerp ‘toegankelijkheid’ in de maatschappij waarin iedereen, ongeacht of je een (visuele) beperking hebt, zou moeten kunnen participeren.
Er zijn twee replica’s van echte Hollandse Meesters nagemaakt in 3D. Een stilleven van Floris Claesz van Dijck (1613) en van Bart van de Leck (1921). Door het toevoegen van speciale effecten hebben alle bezoekers de mogelijkheid om kunst te ervaren op een manier zoals nooit eerder is vertoond. Je mag namelijk de kunstwerken aanraken waarbij je voelt wat licht en donker precies inhoudt. De producten van het kunstproject zijn eetbaar en door een driedimensionaal stereogeluidsgevoel is het een volledige 4D ervaring.
Om de toegankelijkheid te toetsen heeft Accessibility een gebruikersonderzoek georganiseerd. Diverse ervaringsdeskundigen hebben tijdens de testdag het kunstwerk mogen testen. Zij hebben o.a. beoordeeld of de route naar het kunstwerk toegankelijk is, of het mogelijk is om dichtbij het schilderij te komen als je hulp krijgt van een blindengeleidehond, en of je probleemloos alle producten in het schilderij goed kan aanraken zonder dat er scherpe voorwerpen zijn etc. Binnenkort wordt er voor alle medewerkers van het museum nog een bewustwordingsworkshop georganiseerd en wordt er een filmpje gemaakt met bejegening- en begeleidingstips. Op deze manier werken The Blind Spot, het Centraal Museum en Accessibility samen om er voor iedereen een succes van te maken.
Tijdens de expositie zijn er specifieke dagen waarop we de museumervaring versterken met een Blind Spot Lunch Experience voor visueel beperkte en blinde personen. De gasten worden begeleid door het museum naar de exporuimte, en na afronding kun je daadwerkelijk de schilderijen proeven. Voor meer informatie en data zie de onderstaande link.
Sponsors van dit unieke kunstwerk zijn: Accessibility, Bartiméus Fonds, Bankgiro Loterij, KF Heinfonds en Centraal Museum Utrecht.
Zie ook
-
Onderzoek digitale toegankelijkheid recreatiebranche
NieuwsDigitale omgeving -
Speelbos Efteling toegankelijk voor álle kinderen
NieuwsFysieke omgeving -
Tentoonstelling Zo te zien
NieuwsFysieke omgeving
Contact
Ook jouw organisatie voor iedereen toegankelijk?