Prettig om een toegankelijkheidsexpert bij Schiphol over de vloer te hebben
Een nieuwe toegankelijke website voor Schiphol, dat was de opgave. Sowieso was de website aan vernieuwing toe, qua toegankelijkheid waren er nog een aantal stappen te zetten en problemen op te lossen. Ischa Gast was betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe Schipholwebsite als Front-end developer. “Waar we het meest van geleerd hebben? De gebruikerstesten die we lieten uitvoeren. Want daardoor snapte iedereen, van designer tot scrum master, pas echt wat ontoegankelijkheid betekent voor mensen met een functiebeperking.”
Gegevens
- gebruikers testten de website
- 10
- Was het jaar dat de oude website op de schop ging
- 2015
- was het jaar waarin de rebranding werd doorgevoerd
- 2016
- is het aantal maandelijkse unieke bezoekers
- 3.000.000
Doel
Binnen een jaar moest er een nieuwe website komen op schiphol.nl. Deze moest voldoen aan de eisen voor content, moest passen binnen de rebranding én moest toegankelijker gemaakt worden volgens de kennis van toen (2016). Het doel van Ischa zelf was om – nadat de eerste versie van de nieuwe website was opgeleverd – deze tot de meest toegankelijke airport website ter wereld te maken.
Vertrekpunt
Het opnieuw bouwen en aanpassen van schiphol.nl verliep in fases. Daardoor waren er meerdere vertrekpunten. In de oude versie van de website, van 2015, liet de koppenstructuur te wensen over en kon de HTML-structuur verbeterd worden. Op sommige plekken van de site kon de contrastratio beter, wat de toegankelijkheid zou verbeteren. En er moesten grote slagen worden gemaakt qua mobiele toegankelijkheid (responsive design).
Uitdagingen
Tijdens de ontwikkeling leek de code voor de vluchtinformatie in principe goed. We hadden de vluchtlijst in een tabel gezet, waarin de code correct was. Maar gebruikerstesten met mensen met een visuele beperking toonden aan dat deze informatie nog niet of niet goed toegankelijk was met een screenreader. Je kon via deze route niet gemakkelijk bij de detailpagina komen.
Oplossingen
Een heldere koppenstructuur die toegankelijk is, dus volgens de HTML-code is opgemaakt, schept heel veel orde, constateerde Gast. En dankzij de gebruikerstesten konden de ontwikkelaars de vluchtinformatie toegankelijk maken. Wie via een screenreader de vluchtinformatie opzoekt hoort de vlucht, het vluchtnummer en de bestemming, en daarna de mogelijkheid om door te klikken naar de details.
En nu...
In 2018 kreeg schiphol.nl de final audit van Stichting Accessibility en ontving de website het certificaat Drempelvrij. Toegankelijkheid is bovendien opgenomen binnen de Definition of Done van de Agile-werkwijze van Schiphol. De website van Nederland’s belangrijkste luchthaven blijft niet onopgemerkt waar het toegankelijkheid betreft en geldt als een voorbeeld voor andere organisaties die met het thema bezig zijn. Op een groot webcongres in Düsseldorf in 2018, het beyond tellerand, noemde keynote speaker Karl Groves van Tenon de Schiphol-website als een goed voorbeeld van een toegankelijke website.
Wat Ischa Gast nog een mooie nieuwe uitdaging zou vinden is ervoor zorgen dat digitale toegankelijkheid verder wordt getrokken dan alleen de website en de app. Hij onderzoekt nu of er in het terminalgebouw van Schiphol digitale aanpassingen mogelijk zijn waardoor mensen met een functiebeperking een nog betere service kunnen ontvangen.
Tags
- advies
- blinden en slechtzienden
- gebruikerstest
- Schiphol
- techniek
- website
“Ik was beroepsmatig al geïnteresseerd in het thema toegankelijkheid. Bij Schiphol zochten ze in eerste instantie vooral iemand die goede code kan schrijven. Omdat ik me bij Schiphol verder kon verdiepen in onder andere toegankelijkheid kwam ik hier te werken. Bij Schiphol Group kreeg ik de ruimte om toegankelijkheid op verschillende manieren te implementeren, samen met de UX-specialist Reinier Ladan, die Product Owner was.
Ik heb via Reinier Stichting Accessibility erbij gehaald omdat ik graag een 0-meting wilde doen, dus wilde kijken hoe toegankelijk de website op dat moment was. Zij organiseerden een testdag met gebruikers met een functiebeperking en dat gaf ongelooflijk veel inzicht. Dan pas kom je knelpunten op het spoor die je eerder over het hoofd zag. Bij de redesign-fase kregen we een maandelijks bezoek van toegankelijkheidsexpert Brian Bors. Samen met hem liepen we elk onderdeel binnen de website na: ‘Is dit al toegankelijk, werkt dat al?’ Ook dit was ontzettend leerzaam, om iemand over de vloer te hebben aan wie je alles kunt vragen.“
Zie ook
-
Gemeente Woerden opnieuw Drempelvrij certificaat
NieuwsDigitale omgeving -
EU stemt voor European Accessibility Act
NieuwsDigitale omgeving
Contact
Aan de slag met digitale communicatie die voor iedereen toegankelijk is?