Workshop inclusief ontwerpen inspireert studenten HBO-ICT Windesheim
In negentig minuten tot oplossingen komen om de leefwereld te verbeteren van iemand met een beperking. Die uitdaging gingen de studenten van Hogeschool Windesheim aan tijdens de workshop van Stichting Accessibility bij het jaarlijkse Trendwatch Webdev evenement. In het evenement, waar veel aandacht was voor de technische ontwikkelingen op het web, sneed Stichting Acessibility een heel ander belangrijk onderwerp aan: digitale toegankelijkheid. De noodzaak hiervan werd snel duidelijk in de sessie.
Toegankelijkheid op een ontoegankelijk evenement
Het digitale evenement werd gehouden in de interactieve en speelse tool genaamd Gather. In Gather wordt een spelomgeving nagebootst waarbij jij een speler bent waarin je als deelnemer kunt rondlopen, met andere spelers kunt praten zodra je bij hen in de buurt bent. Als je iets aan alle spelers/deelnemers in de spelomgeving wilt melden, stap je gewoon het podium op! Een goed alternatief voor conferenties en een verfrissing ten opzichte van de vele Zoom-webinars die langs komen. Er is wel een kanttekening: hoe navigeer je in zo’n digitale spelwereld als je blind bent? Het korte antwoord was dan ook helaas: niet. Ondanks dat de organisatie alles tot in de puntjes had voorbereid had de maker van Gather nog geen toegankelijkheidsfuncties ingebouwd. De sessie van Accessibility werd dan ook gehouden via Zoom.
Beginnen bij bewustwording
Het belang van het toegankelijk maken van ICT begint met bewustwording: waarom is het nodig? Wie heeft er baat bij? Tijdens de workshop gaf daarom Renzo van Buuren, een blinde ervaringsdeskundige werkzaam op de Hogeschool Windesheim een demo. Deze demo maakt al snel duidelijk waarom toegankelijkheid zo belangrijk is. Want zonder toegankelijke applicaties kan Renzo niet meedoen. In een korte demo liet hij zien dat zelfs binnen Windesheim niet alles op een toegankelijke manier is gebouwd en dat hij met een applicatie niet uit de voeten kan omdat alle knoppen in de applicatie als ‘knop’ uitgesproken werden. Deze sessie van 15 minuten was dan ook het startpunt voor de studenten om zelf aan de slag te gaan en te gaan ontwerpen voor iemand met een beperking.
Zelf aan de slag
In de interactieve workshop gingen de studenten zelf aan de slag met het bedenken van een oplossing voor een persoon met een bepaalde beperking. Maar... om te weten wat de juiste oplossingen zijn, is het nodig om eerst meer te onderzoeken waar de problemen liggen en welke oplossingen er al zijn. Daarom werden de studenten uitgedaagd om, op basis van een persona (een fictief persoon) in een half uur te onderzoeken waar zo’n persoon tegenaan kan lopen, welke oplossingen er zouden zijn en wat zij zouden doen als zij een jaar lang de tijd hadden om een oplossing te creëren. Zo bedacht de groep die voor een dove student iets zou moeten maken een app die herkende wie er aan het praten was. Een andere groep kwam met het idee van een app met een sensor die blinden en slechtzienden op obstakels zou moeten wijzen. Allemaal innovaties die het leven voor die doelgroep gemakkelijker zouden moeten maken.
Blijvende indrukken
“Ik zal bij toekomstige bedrijven zeker aanmoedigen om rekening te houden met zulke dingen” riep een student na afloop van de sessie. Een grote groep bleef in Zoom hangen om na te praten. Enerzijds over de sessie zelf, “het was makkelijk om mijn aandacht erbij te houden”, maar vooral over de rol van toegankelijkheid bij het ontwikkelen van goede ICT. Want dat software inclusiever moet, dat blijft deze studenten wel bij.
Wij kunnen je leren hoe je bij het ontwerpen van producten en diensten rekening kan houden met mensen met een beperking. Zo help je mee aan het ontstaan van een inclusieve samenleving waardoor meer mensen met een beperking zelfstandig kunnen leven. Deze opdracht is uitgevoerd in het kader van het project ‘Inclusief Design begint op school’ waarbij studenten worden geïnspireerd om in hun projecten alle mensen, dus ook mensen met een beperking, mee te nemen bij het ontwerpen en ontwikkelen. Het project ‘Inclusief Design begint op school’ is mede mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds en het Gehandicapte Kind.
Zie ook
-
Toegankelijkheid verbeteren via de digitale makers
NieuwsDigitale omgeving -
Studenten ontwikkelen brainstorm app voor blinden
NieuwsDigitale omgeving
Contact
Ook aandacht voor digitale toegankelijkheid bij jou op school?