Studenten Hogeschool van Rotterdam aan de slag met inclusief ontwerp
Het ontwerp moet voor iedereen werken.
Wij delen onze kennis en ervaring over toegankelijkheid graag met studenten en docenten. Daardoor dragen we bij aan ‘Toegankelijkheid in het Curriculum’: studenten leren werken aan inclusief ontwerp van een digitale dienst of product. Zo zijn eerstejaars studenten van de opleiding Creative Media and Game Technology aan de Hogeschool van Rotterdam begin 2023 gestart met een Inclusief ontwerptraject. In kleine teams, gericht op een specifieke doelgroep, denken ze na over het vergroten van toegankelijkheid. Het ontwerptraject bestaat uit een hackathon, gastcolleges, werkcolleges met de doelgroepen en het maken en testen van een prototype.
Samen met Accessibility heeft op 1 februari de hackaton plaatsgevonden. Met belevingsopdrachten zijn 90 studenten zich in deze kick-off bewust geworden van obstakels die je kunt ervaren als je minder goed beweegt, ziet of hoort. Severine en Steven, beiden adviseur toegankelijkheid bij Stichting Accessibility, hebben twee leerzame workshops voor deze studenten verzorgd.
De studenten zijn met groot enthousiasme met de opdrachten aan de slag gegaan. Dat ze het zelf mochten ervaren sprak duidelijk ook hun nieuwsgierigheid aan. Tijdens de opdrachten was er soms ruimte voor hilariteit, maar in de reflectie achteraf werd duidelijk dat studenten wel degelijk goed konden aangeven op welke manieren zij, weliswaar maar even, beperkt werden. Ze voelden duidelijk welk effect dat op hen had en dat gaf ze belangrijke inzichten voor hun ontwerpopdracht.
De vervolgstap is dat deze studenten starten met inclusief onderzoek onder verschillende doelgroepen. Uiteindelijk maken de studenten een digitaal prototype om de geïnventariseerde knelpunten op te lossen.
Interesse?
Interesse in het onderwerp inclusief ontwerp of op zoek naar een beleving (bewustwordingssessie) op het gebied van toegankelijkheid? Wij kunnen je helpen.