Samenwerking met Stichting Appt voor meldpunt ontoegankelijkheid
Het door stichting Appt ontwikkelde meldpunt voor ontoegankelijke apps wordt samen met Accessibility verder ontwikkeld in de markt. Door gebruik te maken van elkaars sterke kanten kunnen we samen met de eindgebruiker zorgen dat alle apps toegankelijk worden.
Deze maand is de Meldpunt Ontoegankelijke apps officieel live gegaan. Deze meldpunt app is ontwikkeld door Stichting Appt met ondersteuning van Cultuur Eindhoven en het SIDN fonds en is ontworpen samen met inclusive designers Hedwich Hooghiemstra en Simon Dogger.
Veel apps zijn nog ontoegankelijk
Er zijn en worden nog steeds veel apps ontwikkeld waarvan de meeste ontoegankelijk zijn voor mensen met een (visuele) beperking. Voor overheden voldeed op 23 juni 2021 nog maar 1 overheidsapp aan de toegankelijkheidsrichtlijn. Honderden apps voldoen niet aan de richtlijnen. Hetzelfde geldt voor apps van commerciële partijen.
Stichting Appt
Stichting Appt heeft als missie om apps voor iedereen toegankelijk te maken. Het opzetten van een onafhankelijk meldpunt voor ontoegankelijke apps is hier een belangrijke stap in. Met behulp van de meldpunt app kunnen eindgebruikers melding maken van ontoegankelijke apps. De meldingen worden aan de verantwoordelijke app ontwikkelaars doorgegeven en opgevolgd. Ook worden de ontwikkelaars ondersteund bij het oplossen van de problemen.
Betere melding via een app
Eerder konden al wel meldingen gedaan worden via de website. Het probleem hiervan was dat vaak belangrijke informatie ontbrak. Via een website is het namelijk niet mogelijk om de instellingen van een toestel uit te lezen. Met een app kan dit wel. Daarnaast is het via een app makkelijker om gegevens in te voeren.
Rol van Accessibility
Om een goede uitvoering te realiseren gaat Accessibility haar expertise rol gebruiken om samen met stichting Appt de app succesvol in de markt te zetten. We gaan tevens de opgedane kennis delen, zodat organisaties gelijk aan de slag kunnen om hun app optimaal toegankelijk te maken. Later is de ambitie om ook meldingen van websites en problemen van gebruikers te kunnen oplossen.
Dit project wordt mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds.