Accessibility bij de GA Conference

Nieuws

Iedereen moet kunnen gamen. Daarom was Stichting Accessibility maandag 28 en dinsdag 29 september bij de GA Conference 2020. Dit is een conferentie georganiseerd door de Game Accessibility Special Interest Group  van IGDA, de International Game Developers Association. Hier komen gamers, game ontwikkelaars, onderzoekers en liefhebbers bij elkaar om te praten over toegankelijkheid in games. De conferentie wordt sinds 2017 gehouden en is afwisselend in San Francisco, Parijs en Londen. Deze editie werd vanwege Covid-19 online gehouden, dit er voor zorgde dat Stichting Accessibility ook mee kon kijken.

De conferentie was zonder persoonlijk contact heel goed geregeld. Zo waren alle praatjes via Zoom te zien, met ondertitels en een gebarentolk. Natuurlijk waren er de nodige technische problemen, maar die werden binnen de kortste keren opgelost. Naast de stream was er via Discord, een virtuele contactruimte, de mogelijkheid om met medebezoekers en sprekers te discussiëren.  

Vorderingen van de toegankelijkheid in de game industrie

Sprekers op de conferentie waren zowel experts in gamen met een beperking, als academici die zich bezighouden met inclusiviteit in gamen en ook medewerkers van grote- en kleine gamebedrijven. De opening werd verzorgt door Ian Hamilton. Ian is toegankelijkheid specialist en medeorganisator van het evenement. Hij vertelde over de staat en progressie in de game-industrie en de toekomst van toegankelijk gamen. Ian vertelde dat er verschillende nieuwe hardware oplossingen zijn gemaakt ten behoeve van toegankelijk gamen. Twee voorbeelden zijn de Adaptive Gaming kit van Logitech als goedkoper alternatief voor knoppen voor de Xbox Adaptive Controller en de Freedom Wing adapter waarmee de besturing van een elektrische rolstoel kan worden gebruikt om mee te gamen. Als laatste punt vertelde Ian dat grote gamebedrijven zoals Ubisoft en Unity mensen aannemen met de focus op toegankelijkheid, dit was iets wat voorheen eigenlijk niet gebeurde.

Het lijkt alsof alle problemen voorbij zijn maar, zo zegt Ian: “We zijn nog ver weg van het punt waarop een gamer met een beperking elk spel kan kopen en die zo maar kan spelen.”

Spelen met visuele problemen

‘Videogames spelen zonder zicht’, hierover spraken vier panelleden met aan het hoofd gamer en streamer genaamd ‘Sightless Kombat’. Alle panelleden waren volledig blind en fervent gamers. Nu zal je denken, hoe game je zonder zicht? Heel veel games zijn inderdaad niet geschikt om te spelen met weinig tot geen zicht, toch zijn er een heel aantal games die al wel gespeeld kunnen worden. Wat de meeste gamers met een visuele beperking aangeven is dat ze eigenlijk bijna alle games spelen die voor hen toegankelijk zijn, ongeacht het apparaat waarop ze te spelen zijn. Het enige waaraan een game moet voldoen is dat ze alle informatie krijgen die iemand met zicht krijgt, afgezien de visuele opmaak. 

Cijfers

In een poll van BePlayerOne geeft een groot deel van gamers met een visuele beperking aan dat zij vinden dat games niet genoeg of totaal niet toegankelijk zijn. Zo vond BePlayerOne, dat 70 procent van de spelers met een beperking wel eens games koopt die achteraf niet te spelen blijken te zijn. 18 procent geeft zelfs aan dat ze zijn gestopt met het kopen van games, nadat ze games hebben gekocht die ze niet kunnen spelen. Daarnaast geeft ook meer dat 75 procent aan dat de toegankelijkheid van games niet voldoende is. Deze slechte cijfers laten zien dat er nog veel te doen is om gamen toegankelijk te maken voor iedereen. Ontwikkelaars lijken momenteel meer interesse te tonen in toegankelijk gamen, maar de cijfers liegen er niet om: er is nog veel te doen. Gelukkig zijn er initiatieven die gamers met een beperking betrekken bij het verbeteren van toegankelijkheid, want wat alle gamers met een beperking aangeven “Niets over ons, zonder ons.”

Er waren tijdens deze conferentie nog veel meer talks zoals hoe een inclusief design opgenomen is in het ontwikkelingsproces van van verschillende games van een grote gamefabrikant. Een talk over de noodzaak van het marketen van de toegankelijkheid van games. Het hele programma van de conferentie. En als je alle presentaties willen bekijken.

Dit artikel is geschreven door Thom Pool die in zijn afstudeerscriptie inging op de behoeftes van jongeren met een beperking op het gebied van gaming.

Contact

Portret Veron Wormeester

Meer weten over toegankelijkheid van games?

Veron Wormeester