Accessibility adviseert bij campagne om toegankelijkheid musea te bevorderen

Nieuws
gebakken broden op legplanken

De stichting Oren en Ogen Tekort rondt deze maand een campagne af om de toegankelijkheid van musea te bevorderen. Vanuit deze campagne zijn verdeeld over een periode van tweeënhalf jaar in negen Nederlandse provincies museum ervaringsdagen georganiseerd. Het doel: museummedewerkers laten zien hoe ze hun museum met simpele oplossingen aantrekkelijk kunnen maken voor mensen met een visuele beperking.

Accessibility heeft de stichting inhoudelijk geadviseerd over deze dagen en de deelnemende museum medewerkers gekoppeld aan ervaringsdeskundigen uit de betreffende provincies. Francis ter Horst, adviseur toegankelijkheid bij stichting Accessibility: “We willen bereiken dat de doelgroep bij deze musea zo zelfstandig mogelijk zoveel mogelijk kan beleven. Dit doen we door simpele oplossingen aan te dragen die eenvoudig kunnen worden toegepast. We houden daarbij rekening met eventuele restricties. Je kunt bij een monumentaal pand wel een braillebord op de gevel willen hangen, maar dat mag vaak niet”.

Ook met beperkte middelen kun je veel bereiken

Francis: “We willen laten zien dat je ook met beperkte middelen veel kunt bereiken. De plannen die we maken stemmen we altijd af op het beschikbare budget. Het hoeft niet altijd om grote bedragen  te gaan. De doelgroep gaat het om de beleving. Ze willen een fijn en gelijkwaardig dagje uit met familie of vrienden en zich welkom voelen op de plek waar ze naartoe gaan. Een warm welkom voor deze groep zit ‘m voor een groot deel in hoe je hen aanspreekt en met hen omgaat. Het is dus echt niet erg als je je museum niet 100% toegankelijk kunt maken. Toegeven dat sommige onderdelen niet toegankelijk zijn, is ook een vorm van toegankelijkheid”. 

Meer weten?

Wil je weten wat Accessibility voor jouw organisatie kan betekenen op het gebied van toegankelijkheid? Neem dan contact op via info@accessibility.nl.

In een filmpje dat ter afsluiting van de campagne is gemaakt zie je hoe het bakkerijmuseum De Oude Bakkerij aan de slag is gegaan met kennis die ze tijdens de ervaringsdagen hebben opgedaan. De campagne staat bekend onder de titel ‘Met een frisse blik’ en is financieel mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds. De video is voorzien van ondertiteling en audiodescriptie.

Bekijk de campagnefilm in het bakkerijmuseum.

Contact

Portret Francis ter Horst met hond

Ook jouw museum voor iedereen toegankelijk?

Francis ter Horst - Lotterman

Statusbericht

Helaas is ons contactformulier tijdelijk niet te gebruiken. We zijn wel te bereiken via info@accessibility.nl en 030 - 239 82 70.