Aandacht voor toegankelijke stationsomgevingen op Verkeerskundecongres

Nieuws
een leeg perron op een treinstation. er rijdt een sprinter voorbij.

Wie zelfstandig wil reizen met een beperking, is vaak aangewezen op het openbaar vervoer. In de trein en op stations gaat dit meestal prima. Maar buiten het stationsgebouw is het vaak minder goed gesteld met de toegankelijkheid. Adviseurs Toegankelijkheid Frouck de Boer en Guus Janssen pikten dit signaal op en schreven hier een handreiking over. Op 3 november gaven ze hier op het Nationaal Verkeerskundecongres 2022 een presentatie over. 

Op het Verkeerskundecongres in Groningen waren veel verkeerskundigen, mobiliteitsprofessionals en ontwerpers van buitenruimtes aanwezig. Een aanzienlijk aantal van hen werkt bij gemeenten of adviesbureaus. Zij zijn vaak betrokken bij de herinrichting van gemeentelijk buitengebied bij stations en hebben daarmee de kans om het terrein toegankelijk te maken. 

‘Ga bij het ontwerp van een stationsomgeving uit van de gebruiker met een beperking op het drukste moment van de dag.’ Dat is de boodschap van de handreiking, vertellen Guus Janssen en Frouck de Boer. Beiden zijn ze als adviseur Toegankelijkheid actief in het consortium Kennis Over Zien. Frouck vanuit Visio Zicht op Toegankelijkheid, onderdeel van Koninklijke Visio, Guus vanuit Accessibility

Toegankelijk voor iedereen

‘Nu wordt vaak nog ontworpen voor een gezonde 35-jarige reiziger, maar als je een ruimte goed inricht voor mensen met een beperking is dat gebied automatisch voor iedereen goed ingericht’, vertelt Guus. Frouck vult aan: ‘Als je toegankelijkheid integraal meeneemt in het ontwerp, voorkom je aanpassingen achteraf. Bovendien hebben gemeenten daarmee ook een mooie poort naar de stad. Dat past in de ambitie om een welkome gemeente te zijn.’  

Behoefte aan tools

Frouck en Guus gaven hun presentatie als één van de drie onderdelen van de keuzeronde Toegankelijkheid. ‘We waren blij verrast door het grote aantal bezoekers, de zaal zat vol’ vertelt Frouck. ‘We merkten dat er al best veel bewustzijn was voor dit thema, maar zien ook dat het nogal verschilt per gemeente in hoeverre ze al invulling geven aan een toegankelijke stationsomgeving.’ Guus geeft aan dat de handreiking dan ook erg welkom is: ‘De congresdeelnemers waren erg geïnteresseerd en gaven aan dat ze behoefte hebben aan tools. Ze weten inmiddels prima hoe ze een ruimte op een rolstoeltoegankelijke wijze moeten inrichten, maar visuele toegankelijkheid is veel ingewikkelder.’  

Handreiking binnenkort beschikbaar 

Gelukkig kan Kennis Over Zien de handreiking met praktische handvatten over zichtlijnen, contrasten en licht- en zonval binnenkort publiceren. ‘Het is wel een verhaal van de lange adem’, aldus Guus, ‘maar uiteindelijk moet het onderdeel worden van het curriculum van ontwerpers, stedenbouwkundigen en verkeerskundigen.’ Tijdens het congres is daarvoor een zaadje geplant, vertelt Frouck: ‘Hogeschool Windesheim vroeg ons na afloop of we een college willen geven over het toegankelijk ontwerpen van buitengebieden. Een mooie gelegenheid om het onderwerp onder de aandacht te brengen bij de ontwerpers van de toekomst.’  

Advies nodig?  

Onze adviseurs kunnen vanuit hun expertise veel betekenen in de toegankelijkheid van stationsomgevingen. ‘Wij roepen gemeenten en projectontwikkelaars dan ook van harte op om contact met ons te zoeken’, aldus Guus.  

Meer weten of een afspraak maken? Mail dan vrijblijvend naar Guus Janssen, adviseur Toegankelijkheid: gjanssen@accessibility.nl