Zo voeren wij een audit of onderzoek naar toegankelijkheid uit
Een onafhankelijk onderzoek van je website geeft duidelijkheid over de kwaliteit en toegankelijkheid van je site. Het is bovendien de perfecte manier om het gedurende de (ver)bouw van je site de resultaten te monitoren. Maar er zijn meer manieren om te controleren of je organisatie, digitale communicatie of ICT-leverancier op de goede weg zijn. In dit artikel vertellen we meer over de verschillende niveaus van onderzoek.
Stap 1 - Toegankelijkheidsscan
Weet je nog helemaal niet of je bestaande website toegankelijk is, en zo ja, in welke mate? Laat dan een toegankelijkheidsscan uitvoeren. Op basis van deze geautomatiseerde quick scan krijg je een indruk van de prestaties van de website en kunnen we een impactanalyse maken. Dit doen we bij voorkeur samen met je eigen webteam en je leverancier(s).
Stap 2 - Nulmeting
Een nulmeting is een geautomatiseerde quick scan van je bestaande website of applicatie, waaruit een lijst met verbeterpunten komt rollen. Deze inventarisatie dient als basis voor een plan van aanpak of roadmap om de website of applicatie te verbeteren, met als doel dat deze zal voldoen aan de toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1 AA. Dit doen we in overleg en in samenwerking met de je webteam en ICT-leverancier(s).
De benodigde aanpassingen kunnen technisch zijn, gerelateerd aan content of organisatorisch van aard zijn. Denk aan bijvoorbeeld aanpassingen van het CMS, modules op de website, kennisniveau van je medewerkers en op de website aanwezige content. Over implementatie en realisatie denken we graag met je mee.
Stap 3 - Onderzoek
Om in aanmerking te komen voor waarmerk van toegankelijkheid, drempelvrij.nl, is diepgaand onderzoek nodig naar alle facetten van digitale dienstverlening van je organisatie. Dan kijken we dus op technisch niveau, op kennisniveau maar ook op beleidsniveau naar de mate van toegankelijkheid. Dit onderzoek wordt handmatig uitgevoerd door onze experts, aangevuld met geautomatiseerde tooling.
Stap 4 - Inspectie
Tijdens de inspectie of audit onderzoeken we alle facetten van de digitale communicatiekanalen en testen we of ze voldoen aan de 50 webstandaarden volgens WCAG 2.1 niveau AA. Hierbij volgen we de methodiek van eerst handmatig testen, vervolgens geautomatiseerd testen. We gaan daarbij uit van de eindgebruiker. Is de website of applicatie goed waar te nemen, goed te bedienen, goed te begrijpen en robuust voor mensen met een functiebeperking? Wanneer we dit voldoende achten ontvangt de website of applicatie het waarmerk drempelvrij.nl.
Stap 5 - Herinspectie
Digitale toegankelijkheid is dynamisch thema, want de digitale innovaties op het gebied van techniek, communicatie, samenwerkingsvormen en kennisdelen zijn dat ook. Om het waarmerk drempelvrij.nl te behouden is een regelmatige herinspectie noodzakelijk. We proberen er altijd voor te zorgen dat de aanpassingen die worden doorgevoerd op ons advies of met behulp van ons netwerk zo duurzaam mogelijk zijn.
Tags
- audit
- nulmeting
- Onderzoek
- quick scan
- waarmerk drempelvrij
- WCAG-richtlijnen
Zie ook
-
Toegankelijke content? Dit moet de webredacteur weten
ContentDigitale omgeving -
Toegankelijkheid een kwestie van management
BeleidDigitale omgeving -
Handmatig testen op toegankelijkheid: waarom zou je?
TechniekDigitale omgeving
Contact
Ook aan de slag met digitale communicatie die voor iedereen toegankelijk is?