Wees je bewust dat jouw gebouw misschien nog niet toegankelijk is voor iedereen

Kennis
Een persoon in een rolstoel beweegt zich door de gang van een gebouw.

Wat zonde dat op dit moment misschien niet iedereen zich goed kan bewegen in jouw gebouw. Zit je in een rolstoel, ben je (tijdelijk) slecht ter been, zie je minder goed of ben je helemaal blind? Dan kun je lang niet overal zelfstandig heen gaan. Dat komt doordat er obstakels zijn die niet gezien worden of waar niet op gelet wordt. Heel logisch hoor, maar toch ook weer niet. Als je bedenkt dat 1 op de 5 mensen een beperking heeft. Wedden dat een deel van jouw klanten hier ook mee te maken heeft? Waarom is er dan geen aandacht voor toegankelijkheid?

 

Iedere locatie zou toegankelijk moeten zijn voor mensen met fysieke, visuele of andere beperking.

Een voorbeeld: contrastrijke toiletruimte

Ondanks dat het niet bewust gebeurt, zijn veel bedrijven niet toegankelijk voor mensen met een aandoening. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Om een voorbeeld te geven: wij zien vaak dat het toilet te weinig contrastverschil heeft met de vloer en wanden, Hierdoor zie je het toilet niet (goed). We komen dat zelfs tegen bij het zogenaamde ‘toegankelijke’ toilet!

Je kunt je wel voorstellen dat wanneer een toilet weinig contrast heeft, het ontzettend lastig is om alle voorwerpen van elkaar te onderscheiden. Dit is met name moeilijk als je slecht ziet. In dat geval gaat die persoon dan voelend door de ruimte om te ontdekken waar de toiletpot of de wc-rol is. Laat het toilet nou net de plek zijn waar je dit liever niet doet. 

Nog zo'n voorbeeld: onhandige obstakels

Zoom maar eens in op je eigen ontvangsthal of restaurant. We zien vaak dat balies te laag zijn en dat er obstakels in de looproute staan. Denk hierbij aan pilaren of prullenbakken die de weg versperren. Die ruimtes zijn niet ingesteld op mensen in een rolstoel. Of leiden tot onveilige situaties voor mensen die slecht zien. 

Dit wil je echt voorkomen

Je wilt voorkomen dat jouw klant het toilet niet kan gebruiken. Of dat iemand in een rolstoel op een meter afstand van zijn salade zit te eten of geen handtekening kan zetten, omdat de tafel te ver weg staat. Een rolstoel kan niet bij een tafel komen als die te laag is of als de poten in de weg zitten. 

Dankzij de samenwerking met Accessibility zijn we op een andere manier naar ons pand en inrichting gaan kijken. We hebben geleerd dat veel veranderingen die we gedurende dit project hebben doorgevoerd, ook verbeteringen zijn voor onze overige bezoekers. We nemen de ervaring en kennis dan ook graag mee in al onze toekomstige projecten, aldus Steyn van Hamersveld Manager facilitaire diensten bij NEMO”.

Hoe los je deze problemen op?

Jij, manager van een gebouw of locatie, kunt het verschil maken. Ervoor zorgen dat iedereen gebruik kan maken van de faciliteiten. Wij, experts in toegankelijkheid, kunnen je als dat gewenst is hierbij helpen. We kunnen je precies vertellen waar je op moet letten en hoe je de toegankelijkheid verbetert.

Hoe doen we dat? Samen met jou. We maken met jou een plan van aanpak om stap voor stap die aanpassingen te doen die het verschil maken. We doen dit aan de hand van jullie klantreis. Samen bepalen we welke onderdelen van de klantreis in kaart worden gebracht. Onze experts brengen de situatie in kaart en vertalen dit naar een overzichtelijk rapport. Met jou zorgen we dat dit rapport vertaald wordt naar een concreet plan van aanpak dat past bij jouw organisatie. Met dit plan kun je direct aan de slag. 

Lees meer in de klantcasus van NEMO.

Contact

Afbeelding van Yvonnen Vrijhof

Ook jouw gebouw voor iedereen toegankelijk maken?

Yvonne Vrijhof

Statusbericht

Helaas is ons contactformulier tijdelijk niet te gebruiken. We zijn wel te bereiken via info@accessibility.nl en 030 - 239 82 70.