Hoe maak je je social-mediacontent toegankelijk?
Met social media kun je gemakkelijk contact onderhouden met je doelgroep en nieuwe doelgroepen bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw social-mediacontent toegankelijk is voor mensen met een beperking?
Wettelijke eisen
In het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid komt het onderwerp social media niet voor. Dat betekent dat, wanneer je als organisatie communiceert met burgers en bedrijven via deze digitale kanalen, je niet verplicht bent dat op toegankelijke wijze te doen. Op de website van Logius onder dit artikel vind je meer informatie over de wettelijke eisen op het gebied van social mediacontent.
Alternatief bieden
Niet alle social-mediaplatforms zijn optimaal toegankelijk. Daarom is het raadzaam om als organisatie altijd een alternatief te bieden voor de informatie die zij via social media aanbiedt. Als een bericht op social media bijvoorbeeld vraagt om een reactie van de ontvanger, dan kan de organisatie de ontvanger ook de mogelijkheid bieden om te reageren via telefoon, e-mail of via een formulier op de eigen website.
Waar moet je op letten?
Voor social-mediacontent gelden dezelfde basisrichtlijnen als voor andere digitale content. Zorg bijvoorbeeld voor ondertiteling van video's, voor voldoende contrast op het beeldscherm en uiteraard voor goed leesbare tekst. Hieronder gaan we in op een van de belangrijkste aandachtspunten: het bieden van tekstuele alternatieven voor afbeeldingen.
Tekstueel alternatief voor afbeeldingen
Plaatjes werken heel goed op social media. Ze trekken aandacht en zijn vaak verhelderend. Voor mensen met een visuele beperking zijn afbeeldingen echter een probleem. Als je op social media een afbeelding gebruikt, zorg er dan altijd voor dat de visuele informatie ook via tekst wordt aangeboden. Doe dit door een beschrijving van de afbeelding in het bericht zelf te plaatsen én een beschrijving aan de afbeelding toe te voegen binnen het betreffende social-mediaplatform.
Tekst in het bericht zelf plaatsen
Plaats bij voorkeur nooit een bericht dat alleen uit een plaatje bestaat. Zorg altijd voor begeleidende tekst met dezelfde informatie. Als je bijvoorbeeld kiest voor drie kleine afbeeldingen om de weersvoorspelling voor de komende drie dagen weer te geven (met een zonnetje, wolken, regendruppels en temperatuuraanduiding), schrijf dan daaronder bijvoorbeeld: 'Zondag veel regen en 17 graden, na het weekend zonniger, oplopend tot 19 graden'.
Tekst aan de afbeelding toevoegen
Bij veel kanalen is het mogelijk om aan een afbeelding een beschrijvende tekst toe te voegen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Bij het opstellen van een bericht of tweet zijn er opties om een afbeelding te beschrijven en zo te voorzien van een tekstueel alternatief. Hoe je dat moet doen, verschilt per platform. Zo klik je in Facebook in de geselecteerde foto op 'Foto bewerken' en daarna op de optie 'Alternatieve Tekst'. De pdf bij dit artikel toont enkele voorbeelden die illustreren hoe je op deze vier platforms tekst aan je afbeelding kunt toevoegen.
Training
Accessibility verzorgt praktische trainingen voor webredacteuren waarin we laten zien hoe je content toegankelijk kunt maken voor mensen met beperkingen. Kijk op de trainingskalender voor de eerstvolgende trainingsmogelijkheid.
Tags
- Digitale toegankelijkheid
- social media
- Toegankelijkheid
Zie ook
-
Hoe maak je video toegankelijk voor mensen met een beperking?
ContentDigitale omgeving -
Android smartphones over toegankelijkheid
InnovatieDigitale omgeving