Is een toegankelijke website saai?
Een veelgehoorde opmerking over websites en digitale toegankelijkheid is dat deze websites alleen maar heel erg saai zouden zijn. Dat de teksten overdreven groot moeten zijn. Dat de teksten alleen maar heldere contrasterende kleuren mogen hebben en in strakke saaie contentblokken met witte achtergronden moeten staan. Maar is dat ook zo?
Getest in de praktijk: het design maakt het verschil niet
Niet zo lang geleden hebben wij tijdens een testdag op de Hogeschool Utrecht 20 websites op toegankelijkheid getest. Deze websites waren gemaakt door 20 teams van studenten. Zij moesten een website maken over hetzelfde onderwerp. Wij - als ziende bezoekers - zagen 20 verschillend ontworpen websites. Onze blinde ervaringsdeskundige, die de websites moest testen op toegankelijkheid “zag” eigenlijk maar 1 website. De één wat toegankelijker dan de andere, maar wel allemaal met hetzelfde doel. De opmaak deed er dus niet toe, de bediening van de website juist wel.
De bediening van de website doet er toe
Die bedienbaarheid is juist één van de belangrijke dingen voor een toegankelijke website. Is deze goed navigeerbaar? Is alles te bedienen met een toetsenbord of met hulpsoftware? Hebben de hyperlinks in een website een duidelijke omschrijving? Is het navigatiemenu logisch opgebouwd en op elke pagina op dezelfde manier weergegeven? Is de leesvolgorde van de website logisch? En zoals de ervaringsdeskundige het noemde: kan ik makkelijk "koppensnellen” (van kop naar kop navigeren)?
Genoeg mogelijkheden voor een logische opbouw
Deze elementen alleen al maken een website zeer toegankelijk. En ze hebben geen invloed op het design. Want hoe die kop eruitziet, dat doet er niet toe. Hoe het navigatiemenu verder is opgemaakt, dat maakt niet uit. Als het maar logisch en duidelijk is opgebouwd.
Afbeelding, video en visual
Afbeeldingen zijn eenvoudig te voorzien van een tekstalternatief. Een video voorzien van ondertiteling en een transcriptie is misschien wat meer werk, maar heeft geen invloed op het design. Wil je mooie visuals of infographics op je website zetten? Dan kun je in de code van de website genoeg informatie meegeven aan blinde en slechtziende gebruikers, die voor de andere gebruikers niet zichtbaar is.
Leesbare teksten
Leesbare teksten, zonder moeilijk vakjargon en opgebouwd met korte zinnen, hebben geen invloed op het design van je website. Maar de website maak je hiermee wel meteen leesbaar voor (bijna) al jouw bezoekers. Een artikel schrijven op B1 leesniveau draagt dus bij aan de toegankelijkheid en heeft geen invloed op het design. Er zijn speciale websites die je kunt gebruiken als je wilt weten welke woorden je wel kunt gebruiken. Bijvoorbeeld: twijfel je over ‘vereist’ of ‘verplicht’ bij de invoervelden van een formulier? Misschien een klein ding, maar een wereld van verschil voor veen.
Betekenisvolle HTML
Zo zijn er nog meer manieren om een website toegankelijk te maken, die vrijwel geen invloed hebben op het design van je website. Het meeste speelt zich “onderwater” af, in de code. Een belangrijk aspect bij toegankelijke websites is het gebruiken van betekenisvolle HTML, de codetaal waarmee webpagina’s zijn opgebouwd. Het maakt de code overzichtelijker en leesbaarder.
Toegankelijkheid heeft natuurlijk ook invloed op het design
Heeft het toegankelijk maken van je website dan helemaal geen invloed op het design? Natuurlijk wel. Het contrast moet aan bepaalde eisen voldoen, dus daar zul je rekening mee moeten houden. Je kunt de kleuren van je huisstijl natuurlijk gewoon gebruiken. Zorg er alleen voor dat er tussen de tekst en de achtergrond voldoende contrast zit. Er is altijd wel een combinatie mogelijk die goed leesbaar is. Zorg er ook voor dat koppen goed zichtbaar zijn. Dat tekst op afbeeldingen goed leesbaar is. En dat je voor je website het beste gebruik kunt maken van schreefloze lettertypen die voor iedereen goed leesbaar zijn, zoals Arial, Calibri of Verdana.
Voor vele gebruikers geldt, dat websites met hele drukke automatisch afspelende video’s en geluid niet prettig zijn. Die klikken we allemaal liever snel weg. Ook sliders en caroussels zijn vaak slecht toegankelijk. Probeer deze daarom niet te gebruiken op je website.
Bijkomend voordeel: betere Google indexatie
Met alle bovenstaande toegankelijkheidsverbeteringen ben je al een heel eind op weg naar een toegankelijke website, zonder dat het invloed heeft op je design. En als je al deze verbeteringen hebben toegepast op je website, dan heeft dat ook een positief effect op je SEO-resultaten. Je website wordt beter gevonden en geïndexeerd door zoekmachines, zoals Google.
Een toegankelijke website is allesbehalve saai
Tot slot nog een leuk detail: de meest toegankelijke website bij onze testdag op de Hogeschool Utrecht had ook nog eens het beste design. Zo zie je maar weer, een toegankelijke website is allesbehalve saai.
Wil je zelf aan de slag?
Met een quickscan op je website besteden we aandacht aan al deze punten, zodat we je snel op weg kunnen helpen naar een toegankelijke en inclusieve website. We kunnen je op weg helpen met inzichten, trainen en adviseren. Het is ons doel dat jij zelfstandig aan de slag kunt met het toegankelijk maken en houden van jouw website. Heb je hulp nodig? Dan horen we graag van je.
Zie ook
-
Hoe toegankelijk is jouw site of app?
Expertise
Contact
Ook jouw digitale communicatie voor iedereen toegankelijk?