Informatiestandaard Recreatiebranche

Als professional in de recreatiebranche wil je graag dat iedereen een leuk uitje beleeft. Dus ook de mensen met een beperking. Maar wanneer je met een beperking leeft, is een goede voorbereiding van een dagje uit extra belangrijk. Accessibility helpt bedrijven met heldere communicatie over de toegankelijkheid van hun locatie. Download nu de toolkit! [NB toolkit beschikbaar vanaf eind maart 2025]

Samen op weg naar een toegankelijke(re) recreatiesector

25% van de Nederlandse bevolking leeft met een beperking, en voor hen is een spontaan dagje uit niet zo vanzelfsprekend als voor anderen. Een middagje ontspanning vraagt voor hen meer voorbereiding dan een snelle online reservering. Elke stap moet overwogen worden: Is er voldoende ruimte voor een rolstoel? Zijn er ondersteunende voorzieningen? Hoe zit het met geluidsprikkels,  verlichting of bewegwijzering?

Online communicatie is de eerste brug naar een gastvrije ervaring. Heldere, gedetailleerde toegankelijkheids-informatie doet meer dan informeren - het geeft mensen de regie terug. Onze toolkit helpt je om duidelijk te communiceren over hoe toegankelijk jouw locatie is
 

Een man zit op tafel, een vrouw zit aan tafel, een man zit in rolstoel aan tafel, buiten in een park, en ze drinken een biertje

Laat zien dat je toegankelijk bent, laat zien dat iedereen welkom is

Een jonge vrouw crowdsurfing in rolstoel tijdens een optreden in de buitenlucht; foto Hans Peter van Velthoven

Toolkit

Vanaf maart 2025 kun je hier de toolkit downloaden

In de toolkit vind je:

  • een zelfscan: hiermee krijg je een volledig beeld van de bereikbaarheid, betreedbaarheid en bruikbaarheid (= samen de toegankelijkheid) van jouw locatie
  • tips voor de vertaalslag naar jouw website
  • zes verhalen van bezoekers met een beperking
  • veel goede (en foute) voorbeelden, ter inspiratie
  • symbolen-set om te gebruiken op je website
Met kleurrijke vlakken is het woord museum op een gebouw aanbracht

"Na lang zoeken vond ik een beetje toegankelijkheidsinfo bij de Veel gestelde vragen. Dit was echter te weinig om met een goed gevoel op pad te gaan. We zijn uiteindelijk ergens anders heen gegaan."

Twee mensen zitten aan tafel met een kopje koffie en praten met handgebaren

Samenwerking Amsterdam en Partners

Om de fysieke toegankelijkheid van Amsterdamse musea eenduidig en gemakkelijk inzichtelijk te maken, is op initiatief van het overkoepelende netwerk Overleg Amsterdamse Musea (OAM) een communicatiestijl door amsterdam&partners ontwikkeld. Zo kunnen museumbezoekers snel zien welke voorzieningen er wel of niet zijn en gemakkelijk inschatten in hoeverre het museum toegankelijk is voor bezoekers met een beperking.

Samen met verschillende belangenorganisaties is er onder meer een basisset symbolen ontwikkeld en een tool om de voorzieningen digitaal toegankelijkheid op websites op te nemen. Deze set symbolen is uitvoerig getest onder de verschillende doelgroepen en dient als een eerste indicatie en zijn nadrukkelijk niet bedoeld als keurmerk.
 

Zweefmolen

"Er staat op de website dat het park overwegend rolstoeltoegankelijk is. Dat bleek helemaal niet zo te zijn. Ik was dus degene die op de tassen kon passen."

een man zit in een rolstoel met zijn mobiel in zijn hand. Hij bevindt zich in een parkachtige omgeving met veel bomen.

Interessante links

  • Nieuwsbericht

    Accessibility sprak op de Recreatievakbeurs 2024

  • Artikel

    De wereld van digitale, fysieke en sociale toegankelijkheid?

  • Artikel

    Lees alles over wet-en regelgeving voor digitale toegankelijkheid

Partners / koplopers

Informatiestandaard Recreatiebranche wordt mede mogelijk gemaakt door: