Jouw situatie is ons uitgangspunt
Het ontwikkelen van bruikbare, begrijpelijke en toegankelijke producten en diensten: dat is de missie van Accessibility. We werken volgens een unieke aanpak, waarin de kennis van zowel gebruikers, inhoudsexperts als jouw organisatie een grote rol spelen. De context van jouw organisatie is hierin altijd ons uitgangspunt.
Om stappen te kunnen zetten in toegankelijkheid, is het nodig om verschillende inzichten mee te nemen. Wij geloven in het samenspel van drie soorten kennis: van inhoudelijke experts, gebruikers (ervaringsdeskundigen) én professionals vanuit jouw organisatie.
In organisaties is vaak al bepaalde kennis of een visie aanwezig over toegankelijkheid. Ook de wettelijke kaders, bedrijfsprocessen en budgetten van een organisatie spelen een rol. Daarnaast kijken wij altijd naar kennis van gebruikers. Hoe ervaren mensen met bijvoorbeeld een visuele of motorische beperking het product of de dienst? Tot slot is er natuurlijk de kennis van inhoudsexperts. Wat zeggen zij vanuit richtlijnen, standaarden en onderzoek?
Startpunt bepalen
Onze trajecten bij organisaties en overheden starten vaak vanuit één van deze invalshoeken. Veel organisaties kloppen bijvoorbeeld bij ons aan voor een inclusief onderzoek met ervaringsdeskundigen. Bij het bespreken van de onderzoeksresultaten, komt vaak ook de kennis vanuit de organisatie kijken. Die is nodig om de resultaten op te pakken en te implementeren. We kijken dan bijvoorbeeld hoe interne medewerkers hier zelf in getraind kunnen worden. Bij deze stap komt vervolgens ook de kennis van experts in beeld. Wat zeggen zij over de situatie?
Het traject kan echter ook andersom verlopen – dan starten we met een technisch onderzoek of audit. Eigenlijk is er geen vast startpunt. Hoe jij aan de slag gaat met toegankelijkheid, hangt af van jouw situatie, opdracht of vraag. Wij helpen je bij het inzetten van ervaringskennis, inhoudskennis én het doorvoeren hiervan in jouw organisatie. Zo kunnen wij je in het hele traject adviseren, bij elke stap die je zet.