Achtergrond informatiestandaard recreatiebranche

voorkant toolkit Communiceren over toegankelijkheid in de recreatiebranche

Iedereen verdient een zorgeloos dagje uit — óók mensen met een beperking. Maar dat begint bij heldere informatie: wat kunnen bezoekers verwachten? Wat is wel en niet toegankelijk? Helaas blijkt die informatie vaak onvolledig, onduidelijk of simpelweg niet te vinden.

Pilot

Recreatiebedrijven willen hier iets aan doen, maar worstelen vaak met de vraag: hoe begin je? Vanuit die behoefte is dit project gestart. Samen met musea, theaters, poppodia én ervaringsdeskundigen ontwikkelden we een praktische, toepasbare toolkit. Hiermee geef je als locatie snel, duidelijk en eenduidig inzicht in je toegankelijkheid — op je eigen website.

We zijn gestart met een pilot, met onder andere Heineken Experience, Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede en 013 Poppodium. Tegelijkertijd werkten we mee aan een initiatief van amsterdam&partners, dat leidde tot een set toegankelijkheidssymbolen en een online tool voor Amsterdamse musea.

Alle ervaringen en feedback uit de branche én van gebruikers vormen de basis voor onze toolkit. Die helpt jouw locatie om beter en eerlijker te communiceren over toegankelijkheid 

Samenwerking amsterdam&partners  

Om de fysieke toegankelijkheid van Amsterdamse musea eenduidig en gemakkelijk inzichtelijk te maken, heeft amsterdam&partners op initiatief van het overkoepelende netwerk Overleg Amsterdamse Musea (OAM) een communicatiestijl ontwikkeld. Samen met verschillende belangenorganisaties is er onder meer een basisset symbolen ontwikkeld en een tool om de voorzieningen digitaal toegankelijk op websites weer te geven. Zo krijgen museumbezoekers snel een eerste indicatie te zien welke voorzieningen er wel of niet zijn. En kunnen bezoekers gemakkelijk inschatten in hoeverre het museum toegankelijk is voor bezoekers met een beperking.

Doorontwikkeling 

De symbolen en tool van amsterdam&partners bieden een goede eerste stap, maar zijn nog niet volledig. Daarom werken we in 2025, samen met experts en de sector, aan een verbeterde en gebruiksvriendelijkere versie.

In de tussentijd kun jij alvast aan de slag met de toolkit. Start het gesprek, verzamel informatie, en maak toegankelijkheid een vast onderdeel van je communicatie.