Een inclusieve samenleving: het onderwijs speelt een cruciale rol

Nieuws
Studenten luisteren in hoorcollegezaal naar spreker

Wat is er nodig om een samenleving te creëren die toegankelijk is voor iedereen? Onder andere: voldoende professionals die weten hoe zij rekening kunnen houden met mensen met een beperking. En dat is precies waar het project Toegankelijkheid in Curriculum over gaat. 

Een op de vijf mensen in Nederland heeft een beperking. En al die mensen maken gebruik van websites, diensten en producten en komen in (openbare) gebouwen. Als deze goed zijn ontworpen kan iedereen hier met zijn/haar hulpmiddelen onbeperkt gebruik van maken. Een website kan bezocht worden met spraaksoftware. Het gebouw is toegankelijk voor een bezoeker in een rolstoel. 

"Alle startende professionals zijn bekend met toegankelijkheid"

Arja Boer, projectleider: “Wij streven naar een samenleving die wél toegankelijk en inclusief is. Om dat te bereiken willen we, onder andere, jonge mensen leren over inclusief en toegankelijke ontwerpen. Het is onze droom dat alle startende professionals bekend zijn met toegankelijkheid en dat ze weten hoe zij in hun professie op een positieve manier rekening kunnen houden met mensen met een beperking.”

Portret Arja Boer
Arja Boer, projectleider

Grote ambitie

Het project Toegankelijkheid in Curriculum richt zich op mbo’s, hbo’s en universiteiten in Nederland. Arja Boer: “We willen dat studenten minstens een keer tijdens hun opleiding in aanraking zijn gekomen met het thema toegankelijkheid. En dan hebben we het dus over studenten van allerlei soorten opleidingen. De ICT-studenten die later toegankelijke websites en apps bouwen, bouwkundestudenten die later toegankelijke gebouwen ontwerpen. De pabo-studenten die later kinderen met autisme in de klas hebben. Maar ook studenten die later in het midden-en klein bedrijf werken en door hun manier van omgaan met mensen met een beperking hét verschil kunnen maken. En ga zo maar door.”

Mooie resultaten

De ambitie is groot, maar er zijn ondertussen al mooie resultaten behaald. Arja Boer: “In de afgelopen twee jaar hebben meer dan 6000 studenten kennis gemaakt met toegankelijkheid. In de vorm van gastcolleges met ervaringsdeskundigen, ervaringsworkshops, e-learnings, stages en opdrachten leerden zij hoe ze in de toekomst in hun werk rekening kunnen houden met mensen met een beperking. We hebben contact opgebouwd met 60 opleidingen op 33 scholen.” In het komende schooljaar start op Hogeschool Utrecht een minor Digitale Toegankelijkheid en Inclusie. “Dit is een unieke minor in Nederland en we zijn blij dat Hogeschool Utrecht met ons deze nieuwe minor wil vormgeven.”

Oprichten alliantie

Maar Accessibility gaat verder. Want het uiteindelijke doel is dat op landelijk niveau toegankelijkheid wordt opgenomen in de eindkwalificaties van opleidingen. Tot nu toe is dat gebeurd bij de opleidingen HBO ICT en MBO Software Developer. “Maar we streven ernaar dat alle mbo’s, hbo’s en universiteiten toegankelijkheid en inclusie opnemen in hun opleidingscurricula.” Om dit doel te bereiken is er meer nodig. Er worden plannen gemaakt om een alliantie op te richten waarin overheid, onderwijsinstanties, belangenverenigingen en werkgevers samenwerken. “Na de zomervakantie organiseren wij een ronde tafel bijeenkomst, waarvoor we iedereen willen uitnodigen die mee wil denken en doen in deze alliantie. Alleen samen kunnen wij een inclusieve samenleving bereiken.”

Tot en met 2025 is het project Toegankelijkheid in Curriculum gefinancierd door Bartiméus Fonds en SIDN Fonds. 

Meer weten? > Toegankelijkheid in onderwijscurriculum | Accessibility.nl